
Jak przygotować dziecko do rozpoczęcia nauki w klasie 1?
11 maja, 2025Ręka dziecka to niezwykłe narzędzie. Uczy, tworzy, bada, poznaje świat. Gdy jej rozwój przebiega prawidłowo – dziecko z łatwością rysuje, pisze, zapina guziki, wiąże buty, je samodzielnie i radzi sobie w codziennych czynnościach. Gdy coś w tej układance nie działa – pojawia się frustracja, napięcie, a często także niechęć do nauki.
Właśnie wtedy warto pomyśleć o terapii ręki.
Czym jest terapia ręki?
To zestaw indywidualnie dobranych ćwiczeń i zabaw, które rozwijają sprawność dłoni i całego układu ruchowego dziecka. Nie chodzi tu wyłącznie o „ładniejsze pisanie”, lecz o poprawę funkcjonowania w codziennym życiu – od ubierania się po naukę szkolną.
Podczas zajęć dzieci:
- rozwijają motorykę małą (czyli precyzyjne ruchy dłoni i palców),
- wzmacniają ramiona, barki i tułów, bo bez stabilnego ciała nie ma sprawnej ręki,
- uczą się koordynacji wzrokowo-ruchowej, planowania ruchu i koncentracji,
- ćwiczą czucie głębokie (propriocepcję) i równowagę,
- rozwijają cierpliwość, samokontrolę i wiarę w swoje możliwości.
Jak wyglądają zajęcia?
Zdecydowanie nie przypominają lekcji przy biurku. Dzieci ugniatają masy, przesypują materiały sypkie, wspinają się, turlają, malują, lepią i eksperymentują. Zabawa staje się naturalnym sposobem pracy nad rozwojem. Każda aktywność ma konkretny cel terapeutyczny – nic nie dzieje się przypadkiem.
Dla kogo jest terapia ręki?
Terapia sprawdzi się u dzieci, które:
- mają trudności w nauce pisania i rysowania,
- unikają zabaw manualnych, szybko się męczą,
- mają obniżone napięcie mięśniowe lub wzmożone napięcie,
- niechętnie wykonują czynności wymagające precyzji,
- potrzebują wsparcia w zakresie samodzielności i koncentracji.
Dlaczego warto?
Regularna terapia ręki to nie tylko poprawa grafomotoryki, ale także rozwój emocjonalny i społeczny dziecka. Dziecko zyskuje większą pewność siebie, lepiej radzi sobie w szkole, staje się bardziej samodzielne i spokojniejsze.
Jak pracujemy w Ścieżce Rozwoju
Każde dziecko objęte jest indywidualnym planem terapii, przygotowanym na podstawie obserwacji i diagnozy funkcjonalnej. W pracy wykorzystuję elementy terapii integracji sensorycznej, sensoplastyki®, ćwiczenia motoryki dużej i małej, techniki relaksacyjne oraz działania rozwijające uważność i skupienie. Zajęcia prowadzone są w atmosferze akceptacji, zabawy i wzmacniania poczucia sprawczości – tak, by dziecko naprawdę czuło, że potrafi.